חייו של כל עסק תלויים בלקוחות חדשים והדרך אליהם עוברת דרך מיגוון של פעולות שיווקיות שונות. לקוחות חדשים לא יפנו לחברה שאין לה מוניטין איכותי, המיצוב של חברה בפני קהלי היעד שלה והיכולת לגבות תשלום ראוי מהלקוחות תלויים במידת האמון שיש ללקוחות במותג ובערך שמייחסים לו. כל אלו ניבנים בעזרת משרד יחסי ציבור.
רוב אנשי העסקים, כאשר הם חושבים על שיווק, הם חושבים על פרסום – על מודעות בעיתונות, ברושורים, פרסום ברשתות החברתיות וכו'. איכשהו נדמה לרובנו שהעסקים שנכנסים לעמודי העיתון הגיעו לשם משום שהעיתונאים למדו על האירוע בשל חשיבותו או איכותו. ההנחה היא ששמעו של העסק, העסקה או האירוע נפוצו למרחוק והגיעו עד אזני העיתונאים. למעשה הם מניחים שבשל מצויינתו של העסק הוא הגיע לעתון. ככה עסקים רבים חושבים וכך גם הלקוחות שלהם, אבל זה פשוט לא עובד ככה.
איך עובד עולם התקשורת
רבות מהידיעות שמגיעות לעיתונאים (ולפי מחקרים עד 93% ) מגיעים ממקורות שונים, עיתונאים מקבלי מידי יום עשרות ומאות הודעות לעיתונות (קומוניקטים), הודעות לעיתונות אלו שכותבים אנשי יחסי ציבור הם לא פעם הבסיס לכתבה, ראיון, או טור דעה שמופיע בשמו של איש עסקים כזה או אחר.
עיתונאים רבים משמשים היום כעורכים, הם בוחרים מה חשוב ומה חדש – מסננים את הידיעות וההודעות ששולחים אליהם יועצי התקשורת. זה אומר שאתם מעבירים מידע ליועץ התקשורת שלכם על הפעילות העסקית של החברה, או אפילו על כנס או אירוע שיזמתם, ואנחנו, אנשי יחסי הציבור, הופכים את התוכן לידיעה עיתונאית, אותה אנחנו מעבירים ומציעים לכלי התקשורת, הכתב העורך או התחקירן.
לעיתים אנשי יחסי הציבור מזמינים את העיתונאים לאירוע כדי שיסקרו אותו, או מעניינים אותם בראיונות עם אישים מעניינים, או בפרוייקטים. בכל מקרה המידע מגיע אל העיתונאים דרך יועצי התקשורת, הם הצינור אליו פונים העיתונאים לקבלת מידע.
חשוב לזכור שלא מדובר כאן בפרסומת ואין תשלום. הכתבים והעורכים מחליטים האם הם חושבים שהידיעה שהועברה ראויה לפרסום או לא, וכמובן שהם יכולים לערוך את החומרים ולבקש מקורות נוספים.
הערך של ידיעה עיתונאית אובייקטיבית
החשיפה הגבוהה שלנו כצרכנים לפרסומות בכל מקום, הופכת אותנו במידה רבה לאדישים לפרסומות, לפחות ברמת המודע. הלקוחות מפתחים "עמידות", רבים הפסיקו לראות את הפרסומות, הם יודעים שמישהו מנסה למכור להם משהו והם לא רוצים לראות את זה. יותר מזה, הם מטילים ספק אדיר במה שכתוב בפרסומת. הם הפנימו שהם נתונים למניפולציות ולא רוצים לקחת בזה חלק.
לעומת זאת כלי התקשורת (עיתונים, רדיו טלויזיה ואינטרנט ) עדיין נחשבים כמקורות מידע אמינים , ההנחה היא כי מדובר בידיעה אובייקטיבית אותה בדק ובחן העיתונאי. לכן מילים שיכתבו על עסק בעיתון עצמו ולא במודעה ישפיעו על הציבור במידה גדולה פי כמה. תמיד עדיף שמישהו אחר יאמר עליך דברים טובים ולא אתה עצמך. ככל שהפלטפורה מכובדת יותר, כך ההתייחסות למה שנכתב עליך תהיה ברצינות רבה יותר.
הערך של ידיעה עיתונאית אובייקטיבית
החשיפה הגבוהה שלנו כצרכנים לפרסומות בכל מקום, הופכת אותנו במידה רבה לאדישים לפרסומות, לפחות ברמת המודע. הלקוחות מפתחים "עמידות", רבים הפסיקו לראות את הפרסומות, הם יודעים שמישהו מנסה למכור להם משהו והם לא רוצים לראות את זה. יותר מזה, הם מטילים ספק אדיר במה שכתוב בפרסומת. הם הפנימו שהם נתונים למניפולציות ולא רוצים לקחת בזה חלק.
לעומת זאת כלי התקשורת (עיתונים, רדיו טלויזיה ואינטרנט ) עדיין נחשבים כמקורות מידע אמינים , ההנחה היא כי מדובר בידיעה אובייקטיבית אותה בדק ובחן העיתונאי. לכן מילים שיכתבו על עסק בעיתון עצמו ולא במודעה ישפיעו על הציבור במידה גדולה פי כמה. תמיד עדיף שמישהו אחר יאמר עליך דברים טובים ולא אתה עצמך. ככל שהפלטפורה מכובדת יותר, כך ההתייחסות למה שנכתב עליך תהיה ברצינות רבה יותר.
הודעה לעיתונות אינה תוכן שיווקי, והיא דורשת מיומנות רבה ויחסי אמון בין הכתב ליועץ התקשורת. הכתב לא יפרסם בעתון שום דבר שנראה לו לא אמין. העיתונאי גם לא יעשה שימוש במידע שנראה פחות רלוונטי רק מתוך רצון למלא עמודים בפרסומת. יועץ תקשורת מיומן יידע לאזן בין החשיפה של העסק שלכם לידיעה שיש בה ערך חדשותי ושתאיר אתכם באור חיובי. יועץ תקשורת מיומן יצליח לשלב את הידיעה בעתון, ברדיו בטלויזיה ואפילו באתרי החדשות באינטרנט.
מרגע שהתחילו לדבר על המותג שלכם בתקשורת, הערך שלו עלה. המיצוב שלכם גבוה יותר. לא מדובר במכירה מיידית, מדובר על בניית וטיפוח המותג והערך שלכם מול לקוחות קיימים ומול לקוחות פוטנציאלים.
המתחרים שלכם
ראיתם את המתחרים שלכם בעיתון? שמעתם את המנכ"ל המתחרה בתוכנית טלויזיה ? או אולי ברדיו ? המוצר שלו מוצג באתר אינטרנט ? מה אתם חושבים שהלקוחות חושבים עליהם עכשיו? אם המתחרים שלכם בעיתונות ואתם לא, זה מעניק להם יתרון על פניכם. הלקוחות חושבים שהם טובים יותר משום שהגיעו לרמת סיקור עיתונאי. המתחרים שלכם גדולים מספיק, איכותיים מספיק כדי לתפוס את תשומת ליבו של הכתב והעורך וסוקרו בעיתון.
השמועה על כמה שהמתחרים שלכם מצוינים הגיעה עד למערכת כלי התקשורת ומה איתכם? אם אתם לא שם, חושבים הלקוחות, אתם כנראה לא מספיק טובים ולא מספיק גדולים כדי להיות בתקשורת הפסדתם לקוחות.
יחסי ציבור טובים זה לא רק היתרון של ההופעה בתקשורת, זה גם למנוע את הנזק של התפוגגות מול המתחרים.
כסף
אתם מוציאים יום יום כסף על שיווק ומכירות. על שעות עבודה, פגישות, פרסומים , ברושורים, מודעות, עיצוב וכו. אתם משלמים על ההפקה של המודעה וגם על המקום בכלי התקשורת המפרסם. לעומת זאת, שירותי משרד יחסי ציבור לא עולים לכם לפי פרסום. הכתבה ברדיו, בטלויזיה או בעיתון היא ללא תשלום. אתם משלמים רק על העבודה השוטפת של משרד יח"צ על מנת להכניס אתכם למקום הנכון ובזמן הנכון. לכן זוהי ההשקעה השיווקית הכדאית ביותר שלכם.
ומה עוד?
הייעוץ התקשורתי של משרדי יח"צ מובילים אינו מוגבל רק לעבודה השוטפת, למרבה הצער כל ארגון עשוי במהלך חייו להיות במשבר, משבר תקשורתי שעשוי לגרור משבר לארגון כולו . משרדי יח"צ מובילים עוסקים גם בניהול משברים, כלי לו אתם עלולים להזדקק ביום בו תקלעו לעין הסערה התקשורתית.
החבילה כולה מצויה אצלנו. במשרד יחסי הציבור הגדול והותיק ביותר בצפון. בעל ניסיון של מאות לקוחות שיודעים כי תקשורת היא כלי שיכול לסייע לך לקדם את העסק שלך מול קהלי היעד שלו.
בניה ועיצוב אופיר שפיגל תקשורת וקשרי ממשל בע״מ