מילון היח"צ המלא
א
אתיקה עיתונאית
כללי המוסר העיתונאי, במסגרת אחריות ציבורית של אנשי התקשורת. מחויבות לאמת ודיוק, הגינות, שמירה על חופש העיתונות וחופש הביטוי תוך נאמנות לכבוד האדם.
אמברגו עיתונאי
מנהג נפוץ בעיקר לפני מסיבות עיתונאים המכונסות על ידי דוברים או משרדי יח"צ, כאשר הכוונה לאסור פרסומו של מידע או מהלך על ידי כלי תקשורת
אגודת העיתונאים
אגודת העיתונאים הינה האיגוד המקצועי המאגד את עיתונאי ישראל. האגודה קיימת למעלה מ75 שנה, והיא אשר הכתיבה את הקוד האתי העיתונאי לפיו מחויבים לפעול כל
אסטרטגיית יחסי ציבור
קביעת יעדים ומטרות והגדרת הדרכים למימושם. אסטרטגיית יחסי ציבור מתייחסת ליעדים ומטרות הלקוח בתחום התקשורת. מה שואף הלקוח להשיג באמצעות התקשורת, באילו אמצעי תקשורת יש
אימות מידע
לפני פרסומה של כול הודעה, לא משנה רמת חשיבותה, חובת העיתונאי או העורך שמעליו לוודא את אמיתות ההודעה. ישנן דרכים שונות לבחון אמיתות ידיעה, אחת
אוף דה רקורד/ און דה רקורד
המושגים אוף דה רקורד ואון דה רקורד (מעוברתים כמובן) באים להבדיל בין דברים הנאמרים לייחוס ולציטוט לבין אלו אשר אין לעשות בהם שימוש עיתונאי. אוף
אתר אינטרנט
אוסף דפי אינטרנט המקושרים ביניהם, ולרוב בעלי תחום משותף. דפי האינטרנט מוחזקים בשרת, אשר יכול 'לארח' מספר רב של אתרי אינטרנט. בדרך כלל לכל אתר
ב
ברווז עיתונאי
ידיעה ללא ביסוס עובדתי, המתבססת לרוב על שמועות או הפצה בזדון של מידע לא אמין.
בעלות צולבת
מושג בתחום התקשורת המסמל שליטה של אדם או של חברה על כמה אמצעי מדיה בו זמנית, ואף בעלות על חברות בתחומי פעילות המשיקים לתחומי פעילותה
בית סוקולוב
מקום מושבה של אגודת העיתונאים. בבית סוקולוב מתקיימות פעילויות עיתונאיות בשגרה ובעיקר בתקופות חריגות יותר, המצריכות סיקור תקשורתי נרחב כמו בעת מלחמה. בית סוקולוב משמש
בידול אסטרטגי
כחלק מפעולות המיתוג של אדם, חברה או מוצר נעשה ניסיון לתת לאובייקט מאפיינים יחודיים השונים מאובייקטים אחרים הקיימים בשוק ומתחרים מולו על אותו קהל יעד.
ג
גזרי עיתונות
הפרסומים אשר משרד יחסי הציבור מאתר ואוסף עבור לקוחותיו. חלק מגזרי העיתונות נאספים על ידי חברות אשר זהו תחום עיסוקן (ראה ערך יפעת), וחלקם נאספים
ד
דיסאינפורמציה
הפצה מכוונת של מידע שקרי ומטעה על ידי צד אחד במטרה להציג למתחרים תמונה מעוותת של המציאות. דיסאינפורמציה תעשה בדרך כלל בערוצים בהם מצפה המתחרה
דיוור ישיר
כלי שיווקי, הפונה בפניה אישית וישירה לקהל יעד ממוקד. הפניה יכולה להעשות הן בדואר אלקטרוני והן במשלוח דואר רגיל. בעבר, ניתן היה לדוור דואר אלקטרוני
ה
הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה
הרשות היא הגוף הרגולטורי האחראי מטעם המדינה לפיקוח על השידורים המסחריים בישראל. תפקידה נע בין הענקת זיכיונות לקיום שידורים מסחריים, קיום השידורים באמצעות בעלי זיכיון
הצלבת מידע
שיטת עבודה הנהוגה בקרב אנשי תקשורת, הכוונה לבדיקה ואימות של מידע המתקבל ממקור אחד בעזרת מקורות אחרים. ככול שהמידע רגיש יותר נדרשת הצלבת מידע מעמיקה
האריה השואג
כחלק ממטרות האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות מתקיימת מדי שנה התחרות למצוינות ביחסי ציבור, העונה לשם האריה השואג. התחרות שמה לה למטרה לקדם את מקצוע
האיגוד הישראלי ליחסי ציבור ודוברות
זהו האיגוד המקצועי של ענף יחסי הציבור והדוברות בישראל, הכולל בתוכו למעלה מ-400 חברים העוסקים בתחום יחסי הציבור בארץ . האיגוד הישראלי חבר באיגוד הבינלאומי
ו
ז
ח
חמשת הממ"ים
מרכיבי המידע של הידיעה החדשותית המהווים בסיס לכל הודעה לעיתונות – מה, מי, מתי, מדוע, מקום ומספרים בקצרה את הסיפור כולו.
חופש העיתונות
אחד מעקרונות היסוד בכול מדינה דמוקרטית. חופש העיתונות משמעו אי תלות התקשורת בשלטון ומוסדותיו. אין הכוונה להציב את התקשורת מעל לחוק, אלא להגביל בחוק את
חדשות רכות/חדשות קשות
יצירת קשר באמצעות כול אמצעי תקשורת שהוא, כגון טלפון, דואר אלקטרוני וכדומה. התקשרות מיוחסת גם לתקשורת אישית בה יוצר אדם אחד קשר עם אדם שני.
ט
י
ייעוץ שיווקי
תהליך ייעוצי אשר מטרתו שיפור וייעול הפעילות העסקית של החברה כגון העלאת המכירות, הגברת המודעות לפעילות העסק ועוד.
יחסי ציבור/ יח"צ/ יחצנות
יחסי ציבור, ובראשי תיבות יח"צ, מכאן השם יחצנות. תחום פעילות בתקשורת המונים, אשר מטרתו להשפיע על הציבור או לפחות על חלקו וכך לבנות או לשמור
יועץ תקשורת
נהוג לחשוב כי יועץ תקשורת הינו שם נרדף לאיש יחסי ציבור, דבר אשר לעיתים הוא גם נכון. אך ברוב המקרים תפקיד יועץ תקשורת הוא ללוות
ידיעה בלעדית
ידיעה המתפרסמת באמצעי תקשורת אחד בלבד. לרוב, מדובר בידיעה המתקבלת אצל הכתב עם הבטחה לבלעדיות בתמורה לפרסום ראוי של הסיפור.
כ
כפולת עמודים
פרסום כתבה אחת אשר אורכה נפרס על שני עמודים סמוכים בעיתון או בכתב עת. לרוב, אייטם לא יזכה בכפולת עמודים, אלא אם כן מדובר בנושא
כיסוי תקשורתי
כמות החשיפה התקשורתית לה זוכה ארגון או אישיות, ללא חשיבות האם החשיפה הינה חלק מפעילות יחצ"נית, או שמא יזומה על ידי התקשורת עצמה.
ל
מ
מסיבת עיתונאים
התכנסות של עיתונאים המסקרים תחום עניין מסוים, במטרה לקבל הסבר או דיווח מפי מוסמך בנושא. המסיבה יכולה להיות מכונסת מטעם איש יחסי ציבור, מטעם יועץ
מיתוג אישי
שיווק של אישיות מסוימת, להבדיל ממוצר, אשר עיקר מטרתה לבדל ולבנות זהות ייחודית עבור אותה אישיות. כך לדוגמא מיתוג אישי של רופא מסוים מטרתה למתג
מועצת העיתונות
גוף שמטרתו פיקוח על כללי האתיקה של העיתונות והתקשורת בכלל במדינת ישראל ושמירה על חופש העיתונות. המועצה מורכבת מנציגי העיתונות והציבור ומעורכים ומו"לים של העיתונים
מוסף שבועי
תוספת לעיתוני סוף השבוע (כגון: שבעה ימים, The Marker Week, סופשבוע ועוד). מוספי סוף השבוע מכילים יותר כתבות צבע ותוכן מעמיקות מאשר בעיתונות היומית, וניתן
מוסף פרסומי
תוספת לעיתון המכילה תוכן שיווקי ופרסומי. חזותו ועריכתו מזכירה כתב עת. התוכן במוסף הפרסומי מפורסם תמורת תשלום, ולכן התכנים הקיימים בו מהווים לרוב דברים מטעם,
נ
ניהול משברים
כלי המאפשר לארגון למזער ואף למנוע נזקים בעת משבר, לדוגמא בעת שעיתונאי פונה ומבקש תגובה לכתבתו העומדת להתפרסם בקרוב ועלולה לחשוף מחדל, התמודדות עם תלונה
נותני שירות
ההגדרה של נותני שירות הינה רחבה ונוגעת כמעט לכל תחום עיסוק. למשרד יחסי ציבור מספר נותני שירות קבועים מולם הוא עובד. נותני שירות עיקריים מולם
ס
ספין תקשורתי
מידע תקשורתי יזום המופץ לתקשורת על ידי אישים, גופים ציבוריים ותאגידים המסוקרים על ידי כלי התקשורת בהקשרים בהם אינם מעוניינים בחשיפה, או בדרך שלילית. מטרת
סוכנות ידיעות
ארגון המספק תוכן חדשותי לאמצעי התקשורת. קיימות סוכנויות בעלות אופי מסחרי, ויש הפועלות מטעם ממשלות לצורכי הסברה. הסוכנות מעסיקה אנשי מקצוע הפזורים בכל העולם, ומפיקים
ע
ערוצי מדיה
הכוונה לשלל אמצעי תקשורת הקיימים במגוון מדיות שונות כגון טלוויזיה, רדיו, אינטרנט וכדומה.
עיתונות צהובה
השם בדבק בעיתונות העוסקת בעיקר ברכילות, שערוריות, סקנדלים וכדומה. סגנון הכתיבה והעריכה בעיתונים מסוג זה פונים לרגשות ויצרי הקוראים. עיתון המציג עיתונות צהובה מכונה "צהובון".
עיתונות מקצועית
הכוונה לעיתונים העוסקים בתחום מוגדר, ופונים לקהל יעד המתעניין בתחום הסיקור. עיתונים אלו פונים הן לאנשים שמחפשים להרחיב את הידע המקצועי שלהם, וגם לאלו המחפשים
פ
פובליציסטיקה
ז'אנר עיתונאי הכולל בעיקר מאמרים וטורי דעות. כותבים פובליציסטיים אינם מתיימרים לאובייקטיביות, ולרוב כותבים על נושאים הקרובים לליבם, או על נושאים לגביהם גיבשו דעה אישית.
צ
ק
אימון לתקשורת אפקטיבית
אחת שיודעת: אימון וליווי רטורי-תקשורתי לנשים מנהיגות במרחב הפוליטי ד"ר מיכל הרשמן שיטרית המרחב הפוליטי שם אותך במרכז הבמה, יש לך אג'נדה ברורה ואת רוצה
קשרי עיתונות
קשר רצוף עם עיתונאים המבוסס על היכרות ושיתוף פעולה מקצועי, שיצרו לאורך השנים מערכת של אמון והערכה. המטרה היא נוכחות קבועה בכלי התקשורת השונים וחשיפה
קידום מכירות
כלל הדרכים, האמצעים וההחלטות המגדירים את הדרך לקדם מוצר לשוק. הייחוד של קידום המכירות משאר פעילויות המקדמות מוצרים היא שבדרך זו מדובר על אמצעי קידום
קידום אתרים
מעבר למטרה הברורה: להופיע ראשון במנועי חיפוש כגון גוגל, קידום אתרים הינו תהליך מורכב, ולרוב מורכב משלושה תהליכים. התהליך הראשון הינו הגדרת קהל היעד- מיהם
ש
שיווק באינטרנט
שיווק באינטרנט למעשה מנצל את יתרונות המדיום, כגון תפוצה רחבה, מיקוד קהל יעד ועוד לצורכי שיווק. השיווק באינטרנט מאפשר גם לעסק הקטן ביותר להתחרות בחברות
ת
שיווק באינטרנט
שיווק באינטרנט למעשה מנצל את יתרונות המדיום, כגון תפוצה רחבה, מיקוד קהל יעד ועוד לצורכי שיווק. השיווק באינטרנט מאפשר גם לעסק הקטן ביותר להתחרות בחברות