ארגונים לשינוי חברתי והבחירות המוניציפליות

בעוד שנה בדיוק בחודש אוקטובר יתקיימו הבחירות המוניציפליות.

לשלטון המקומי השפעה רבה על התושבים ברמת היום-יום ולכן עמותות וארגונים לשינוי חברתי הרוצים להשפיע ולקדם אינטרסים חייבים לזכור כי אחת לחמש שנים הם בנקודת השפעה רבה ומשמעותית הרבה יותר מאשר בשאר יימות השנה כי לפוליטיקאים (מה לעשות) יש יותר קשב בתקופת הבחירות.

מדובר בהזדמנות חשובה מאין כמותה לשינויים וקידום האינטרסים עליהם שוקד הארגון ביום-יום.

מהם המאפיינים של תקופת הבחירות:

  1. הפוליטיקאים – נגישים ומבקשים לרצות קהלים רבים. רגישים לביקורת ולתגובות.
  2. התקשורת – מסקרת בצורה רחבה מהרגיל נושאים חברתיים ואזרחיים מהזווית הפוליטית.
  3. זירת הפעילות – נערכת מחדש, נכנסים שחקנים נוספים לזירה. הפעילות עוברת לרחוב.

מה ניתן להשיג בתקופת בחירות:

  • להכתיב נושאי דיון שיחייבו מפלגות ויחידים לעמדות כאלה.
  • מועמדים המבקשים למשוך קולות ולהפוך את בחירתם לכדאית – זהו הזמן לבקש מהם להתחייב לתמוך בנושאים אותם מקדם הארגון.
  • זה הזמן ליצור שותפויות ובריתות בין הארגון ובין מועמדים בודדים ומפלגות, ולהבטיח מחויבות לקידום הנושא לאחר הבחירות.
  • כדאי לנסות ולהפוך את הנושא אותו הארגון מנסה לקדם לחלק מנושאי הדיון במהלך הבחירות, יש לעניין בו מועמדים רבים, וליצור מחויבות כלפיו בקרב מפלגות רבות. הגיוון חשוב כדי לא להפוך את הנושא למזוהה עם מפלגה אחת בלבד.
  • לעודד מפלגות וקבוצות פוליטיות רלוונטיות, להציג את עמדת הארגון במצעיהם ובפרסומיהם.
  • לאחר מיפוי הזירה הפוליטית ויצירת קשר עם נציגים של מפלגות רלוונטיות, ניתן לשלוח להם הצעת התייחסות לנושא מסוים ולבקש שהתייחסות זו תכנס למצע.
  • לארגן אירועים תקשורתיים, להזמין אליהם נציגי מפלגות, ולהשיג מהם התחייבויות פומביות לקידום עניין כלשהו.
  • בעת בחירות, המועמדים מחפשים הזדמנויות להיכנס לתקשורת. אירוע פומבי של הארגון, בו יוכלו להופיע, משרת את רצונם בחשיפה, ובמקביל מאפשר לארגון לדרוש, ולעיתים אף לקבל התחייבות פומבית של המועמד לקדם את הנושא החשוב לארגון. התחייבות כזו מאפשרת דרישה לפירעון השטר במועד מאוחר יותר.

מה וכיצד נכון לעשות?

  • ארגון המחליט לפעול בתקופת בחירות חייב להתאים את עצמו לשינויים תכופים ולהיערך כך שיוכל לקבל החלטות ולפעול באופן גמיש ומשתנה. מומלץ לבחור צוות מצומצם שיהיה בעל סמכות לקבלת החלטות בזמן אמת.
  • לאחר שנבחרה הדרך והותווה המסלול, מומלץ לחלק את העבודה בין הפעילים, להגדיר תחומי אחריות ולבנות לוחות זמנים לפעילות.
  • לקבוע סדרי עדיפויות – האם כדאי להתרכז בניסיונות להכניס את הנושא למצע, לערוך אירוע פומבי, או להשתתף באירועי הבחירות של המפלגות עצמן? את ההחלטה כדאי לקבל על-פי היתרונות היחסיים של הארגון והמשאבים העומדים לרשותו.
  • מסגור המסר
  • בחרו תחום שסביר לקדם בתקופת בחירות. הסיכוי לקדם תחומים המצויים על סדר היום הציבורי, כגון, אבטלה או אמהות חד הוריות, גדול הרבה יותר מהסיכוי לקדם תחומים שהם בשולי סדר היום הציבורי. אפשרות אחרת היא לבחור בתחום שנוי במחלוקת, וסביבו ליצור דיון ציבורי, תוך העלאת אלטרנטיבה (למשל שכר המינימום או זכויות עובדים).
  • הגדירו מטרות ויעדים ריאליים ובני השגה.
  • נסחו מסר קצר, קליט, וברור, שניתן יהיה לחזור עליו בכל אירוע.

ארגונים הרוצים לקדם את האינטרסים שלהם צריכים להתחיל לעבוד כבר עכשיו בגיבוש תוכניות עבודה ויצירת הקישורים הנכונים למועמדים הרלוונטיים.

מעוניינים בפגישת ייעוץ והכוונה? אנחנו כאן עבורכם!

 

גלילה לראש העמוד